25 червня 2025 року відбулося чергове засідання президії Житомирського обласного комітету профспілки працівників державних установ, на якому розглянуті основні питання профспілкового життя первинних профорганізацій:

  • Про роботу організацій Профспілки щодо соціально-економічного захисту членів профспілки у І півріччі 2025 року.
  • Про звіт щодо укладення та виконання колективних договорів за 2024 рік.

З інформацією по даних питаннях виступив голова Житомирської обласної профспілкової організації працівників державних установ Петро ЗАКУСИЛО.

У своєму виступі Петро ЗАКУСИЛО зупинився на основних завданнях Профспілки, якими є представництво і захист індивідуальних і колективних прав та інтересів членів Профспілки в органах державної влади та  місцевого самоврядування у взаємовідносинах з роботодавцями, їх об’єднаннями з метою забезпечення здійснення права членів Профспілки на працю, підвищення життєвого рівня, прожиткового мінімуму, заробітної плати, пенсій та соціальних виплат працівникам, в установах яких створені і діють організації Профспілки, забезпечення членам Профспілки інших соціально-економічних прав, інтересів та вдосконалення умов оплати праці.

В умовах воєнного стану  профспілкові організації  окрім роботи  з соціального діалогу опікуються і  гуманітарною, матеріальною та психологічною підтримкою в колективах.

Війна перекроїла реальність.  Частина  гарантованих раніше прав  працівників  - або звузились, або опинились під загрозою. Соціально-економічний захист перестав бути лише питанням добробуту – він став питанням виживання в реаліях війни.

Наші профспілкові організації працюють в умовах, коли соціальний діалог з роботодавцем обтяжений  дефіцитом ресурсів та постійними змінами законодавчого поля, невизначеністю стосовно перспектив діяльності, в тому числі короткострокових. Та навіть у цих умовах, вони залишаються підтримкою і стабілізуючою силою у колективах, яка дозволяє зберегти  можливість здійснення профспілкового захисту.        

Колективний  договір,  укладений в установі, організації, є основним документом що регулює виробничі, трудові і соціально-економічні відносини, узгоджує інтереси працівників та роботодавців, а контроль за виконанням колективних договорів дозволяє виявити проблемні місця в їх реалізації.

Як позитив слід зазначити, що за роки повномаштабної війни  в наших профспілкових організаціях відсутні випадки призупинення дії окремих положень колективних договорів з ініціативи роботодавця. Заробітна плата виплачується своєчасно в повному розмірі.

Наша  Профспілка  була одним із найактивніших учасників прийняття законопроекту №8222 про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад. На одному з пленумів ЦК Профспілки обговорювались механізми в оплаті праці держслужбовців. Представники Профспілки прийняли участь в обговоренні проєкту цього Закону на рівні робочих груп, засідань комітетів і підкомітетів Верховної ради. Закон було прийнято Верховною Радою України 11 березня ц.р., а  3 червня – підписано Президентом.

На жаль, проголосований на попередніх дорадчих зібраннях розмір посадового окладу на найнижчій посаді у 2 мінімальні заробітні  плати, не було підтримано депутатами  з обґрунтуванням про непрогнозовані   витрати. І в новому Законі розмір посадового окладу на найнижчій посаді визначено на рівні 2,5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Тобто нам не вдалось «переломити» прив’язку мінімального розміру посадового окладу до мінімальної зарплати, натомість лишився   прожитковий мінімум.

Водночас, аналіз оплати праці державних службовців, проведений обласним комітетом профспілки, показав певні диспропорції,  особливо, між посадовими окладами керівників та спеціалістів центральних та місцевих органів влади.

З цього питання обком профспілки ще в минулому році звернувся до Кабінету  Міністрів України та Верховної Ради України. Не можна сказати, що отримані відповіді нас задовольнили. Тому робота з моніторингу оплати праці державних службовців була і залишається на порядку денному.

Під час нещодавнього засідання КМУ розглянуто та прийнято ряд важливих документів, що стосуються оплати праці.

Серед  найбільш важливих у цьому півріччі законопроектів є новий, черговий проєкт Трудового Кодексу, де практично не передбачені діючі  норми профспілкового захисту,  крім проведення консультацій з профспілкою  при масових вивільненнях, хоча ніяким актом не визначено, що  означає проведення таких консультацій і яка їх роль.

Враховуючи, що у розробників законопроекту Трудового кодексу щоразу все більше і більше ініціатив щодо звуження існуючих гарантій в плані профспілкового захисту,  Профспілка висловила  свої зауваження і пропозиції, і маємо надію на  здоровий глузд та роботу в рамках соціального діалогу.

Особливу увагу Профспілка зосереджує на ініціативах Уряду, результатом яких є скорочення посад, а відтак – втрата робочих місць нашими спілчанами. На сьогодні це питання є актуальним для органів соціального захисту населення. Проект постанови Уряду з цих питань не погоджено нашою Профспілкою.

Але нас непокоїть, що такі пропозиції по скороченню можуть бути законодавчо підтримані і без згоди сторін соціального діалогу, як це інколи трапляється, хоч це і є порушенням процедури, а відтак і порушенням законодавства.

Профспілкою працівників державних установ продовжується робота по відновленню справедливості щодо пенсійних виплат пенсіонерам державної служби та органів місцевого самоврядування, пенсія яким оформлена відповідно Закону України про державну службу 1993 року.

Профспілка не підтримала черговий законопроект з цих питань та наголосила на необхідності врахування того, що в умовах інфляційних процесів розміри індексаційних витрат суттєво не впливають на розміри призначених пенсій, а по-друге,  законопроект не забезпечує виконання змісту рішення Конституційного Суду України від 23.12.2022 щодо осучаснення пенсій, а не індексації.

Профспілкові організації області продовжують  роботу з надання допомоги тим, хто постраждав від війни, хвороби, втрати майна чи близьких. Особлива увага приділяється членам профспілки, які мобілізовані,  а також підтримці їхніх родин.

Так, профспілковою  організацією Житомирської обласної ради за 2022-2024 роки було надано матеріальну допомогу спілчанам на суму 94,7 тис.грн., Бердичівською районною профспілковою організацією – 48,7 тис.грн., Коростенською міською профорганізацією – 14 тис. грн.

Значну фінансову допомогу профспілковими організаціями надано Збройним силам України.

Попри всі виклики, профспілкові організації  залишаються стабілізуючою силою. Наші дії доводять, що тільки згуртованість і наполеглива праця дозволяють зберегти гідність, безпеку й соціальну справедливість для кожного працівника.

За результатами розгляду зазначених питань Президією обласної профспілкової організації прийнято відповідні рішення та затверджено звіт про укладення  та виконання колективних договорів за 2024 рік.